Meghibásodott motorja nélkülözhetetlen a munkája során? Sürgős esetben akár már 3 napon belül megjavítjuk villanymotorját. Kérjük ezzel kapcsolatban egyeztessen előre kollégáinkkal! Általános tájékoztatónkat ezen az oldalon tekintheti meg. Itt olvashat a tipikus hibajelenségekről is.
A tekercselés szakmai hátterébe nyerhet bepillantást, ha elolvassa az alábbi cikket:
A villamos gépek tekercselését üzembe helyezés, javítás előtt és javítás után is vizsgálni kell. A különböző vizsgálatok célja, megállapítani:
1. Szakadás
Különböző villamos gépek a tekercseléstől függően különféleképpen viselkednek, ha tekercselésükben szakadás van.
Egyfázisú motor, sorosan kapcsolt tekercsekkel.
Az egyfázisú motor indítható segédfázis bekapcsolásával, indítókondenzátor vagy indító ellenállás segítségével, illetve üzemi kondenzátoros segédfázissal (a segédfázis üzem közben is bekapcsolva marad).
Ha csak indítás céljára van segédfázis tekercs, a motor főfázis tekercsének szakadása esetén áramot nem vesz fel. Indítási próbakor a segédfázis vesz fel áramot, a gép indulni nem tud. Segédfázis tekercs szakadás esetén a főfázis vesz fel áramot, a gép indulni nem tud. Valamilyen módszerrel fordulatra hozva a gép terhelhető és üzemben tartható. Amennyiben a segédfázis bekapcsolását relé végzi, hibát okozhat a relé érintkezőinek beégése. Az érintkezők beégése esetén, az érintkező felületeket finom reszelővel javítani kell.
Üzemi kondenzátoros motorban a gép nyomatékának növelésére és az indítási viszonyok javítására a segédfázis tekercsét úgy méretezik, hogy üzem közben is bekapcsolva marad. Üzemi kondenzátoros motornál, a főfázis tekercs szakadása esetén, indítási próbánál a segédfázis vesz fel áramot, így a gép nem indul. Üzem közbeni segédfázis szakadás esetén a gép nyomatéka csökken, melegedni fog.
Egyfázisú motor párhuzamosan kapcsolt tekercsekkel.
Ha valamelyik tekercselés egyik párhuzamos ága szakadt, a motor látszólag rendesen üzemel, viszont a terhelés hatására az ép tekercs túlterhelődik, melegszik és leég. Ha a párhuzamos ágak mindegyike szakadt, a motor úgy viselkedik, mint a sorosan kapcsolt tekercsrendszer esetén.
Háromfázisú motor sorosan kapcsolt tekercsekkel.
Az egyik fázis szakadása esetén, az üzemben lévõ motor tovább jár, áramfelvétele megnő, és a terhelés kb. 70% lehet. Indításnál megindulni nem tud, úgy viselkedik, mint az egyfázisú motor. Ha két fázisban van szakadás, az Y kapcsolású motor megáll, áramot nem vesz fel, a Δ kapcsolású motor kis terheléssel tovább jár, de túlterhelődik, leég.
Háromfázisú motor párhuzamosan kapcsolt tekercseléssel.
Ha csak az egyik tekercsoldalban van szakadás, az ép ágak túlterhelődnek, a terhelést nem bírja, melegszik. A tekercs ellenállás mérésekor a hibás fázis ellenállása a jó fázishoz viszonyítva lényegesen nagyobb értéket ad. Ha a fázis minden ágában szakadás van, a sorosan kapcsolt tekercselésnél leírtakkal azonos jelenséget okoz.
Háromfázisú generátor
Csillag kapcsolás esetén, ha az egyik fázisban szakadás van, csak kétfázisú feszültséget szolgáltat. Kivezetett csillagpont esetén egy vonali és két fázisfeszültséget tudunk mérni (2.2. ábra). A szakadás abban a fázisban van, amelyik fázis kivezetése és a másik két kapocs között feszültséget nem tudunk mérni.
Delta kapcsolás esetén a generátor szimmetrikus feszültséget ad, viszont terhelt állapotban nem kapunk szimmetrikus áramokat. Egyenáramú, gerjesztő tekercselés szakadása esetén a gép gerjesztő áramot nem vesz fel, és egyik fázisában sem szolgáltat feszültséget. Több párhuzamos szállal készült tekercselés esetén bármelyik szál szakadása az ép szálak túlterhelődését vonja maga után.
A gép kapcsai közötti ellenállást mérjük. Abban a fázisban, ahol szakadás van, az ép fázisokhoz viszonyítva lényegesen nagyobb, esetleg végtelen ellenállást kapunk. Ha a gépben több párhuzamosan kapcsolt tekercs van, a kötések bontásával megkeressük a hibás tekercset. Feljegyezzük, az ép tekercsek ellenállását, hogy javítás után a tekercsellenállást ellenőrizni tudjuk.
Ha a hibásnak talált tekercsben a szakadás helyét szemrevételezéssel megtaláljuk, a szakadt végeket gondosan összekötjük (forrasztással) ellenőrizzük, hogy nincs-e esetleg még egy szakadási hely. Ha a szakadás helyét szemrevételezéssel nem találjuk meg, a tekercselést “kipontozzuk”. Voltmérő segítségével megkeressük azt a vezetőt – a tekercsfej mindkét oldalán -, amely még éppen érintkezik a kivezetéssel. A két meghatározott helyen a vezetőket elvágva, megfelelő végeket újra forrasztva, szigetelve a tekercs javítható. Nagy menetszámú és kis keresztmetszetű tekercsek esetében a módszer nem alkalmazható. A hibás tekercset újra kell tekercselni.
Váltakozóáramú villamos gépben keletkezett menetzárlat esetén a gépet tovább üzemelteti nem szabad, mivel a hiba növekedni fog és igen rövid idő alatt használhatatlanná teszi a tekercselést, ugyanis a tekercs belsejében zárt áramkör keletkezik. Váltakozó mágneses mezőben az indukció nagyságától, a menetek számától és a rövidre záródott tekercsrész induktív ellenállásától függően a rövidre záródott menetekben áram halad keresztül. Ez a „zárlati” áram az üzeminél lényegesen nagyobb, mely helyi melegedést okoz és a tekercselés szigetelését tönkre teszi.
A menetzárlatos tekercs megkeresése történhet:
Csúszógyűrűs forgórészű motor menetzárlat mérése:
Nyitott forgórészkapcsok mellett a motor U-V kapcsaira 0,5-0,1 Un feszültséget kapcsolunk. Mérjük az indukált feszültséget W-U és W-V között. Az áramforrást áttéve U-W kapcsokra, ismét mérjük a feszültségeket V-U és V-W között. Ha az egyes méréseknél azonos feszültségeket kapunk, a tekercselésben nincs menetzárlat. Ellenben, ha V-W között kisebb értéket kapunk az L3 fázis tekercses menetzárlatos. Ha az L1 és L2 azonos értékűnek, de kisebbnek mutatkozott, mint L3 fázis, akkor az L1 és L2 fázisban azonos hiba van. Erről V-W táplálással és 8 mérés elvégzésével bizonyosodhatunk meg.
Pontosabb értéket kapunk, ha a csillagpont hozzáférhető és az egyes fázisfeszültségeket is mérni tudjuk. Hibátlan tekercselés esetén a fázis és vonali feszültségek külön-külön azonos értékűek és
összefüggés áll fenn.
Rövidre zárt forgórészű motor esetén, ha lehetőség van rá, a forgórészt csúszógyűrűsre cseréljük. Ha nincs mód rá, forgás közbeni mérést alkalmazunk. A motort háromfázisról indítjuk, majd egy fázisát kikapcsoljuk.
Közben elvégezzük a szükséges méréseket.
Ellenőrzés: Előfordulhat, hogy hibás a tekercselési vázlat, vagy nem megfelelően kötöttük sorba a tekercseket. Először ellenőrizzük a tekercselési vázlatot. Kiindulunk az egyik kapocstól és a pillanatnyi áramiránynak megfelelően nyilakat rajzolunk a horonyban lévő vezetőkre. Jó tekercselési vázlat esetén a kialakuló nyílcsoportok száma egyezik a gép pólusainak számával.
A tekercselési vázlatnak megfelelően a gépen is végigkövethetjük az egyes fázistekercseket és a horony mellé rajzolt nyilakkal ellenőrizzük a kialakuló pólusokat.
Amennyiben a tekercsek megbízható követésére nincs mód, méréssel ellenőrizzük az indukált feszültség nagyságát az egyes tekercspárokon belül.
Csúszógyürüs forgórészű motor esetén.
A forgórész tekercselésének csúszógyűrűire 1/5-1/10 Un feszültséget kapcsolva mérjük az állórész kapcsain fellépő feszültséget, hibátlan tekercselés esetén szimmetrikus feszültséget kapunk. Hibás kötésű tekercselés esetén a hibás fázis feszültsége kisebb lesz. Ennek tekercseit megbontva tekercspáronként feszültséget mérünk (2.4. ábra). A rosszul kapcsolt tekercspárban közel nulla feszültséget kapunk. Ha a mért, két egymás utáni tekercs menetszáma azonos, menetiránya megfelelő, és ha a tekercsek a megfelelő hornyokban vannak, akkor a tekercsben indukálódott feszültségek összeadódnak. A két egymás utáni tekercsen mért feszültség:
Um: a mért feszültség
U: az ép fázis feszültsége
nf = a fázisonkénti tekercsek száma.
Általában kétféle hiba lehetséges: ha a két egymás utáni tekercs közül az egyiknek a menetiránya hibás, akkor a fenti mérésnél gyakorlatilag nem kapunk feszültséget vagy a mért két egymás utáni tekercs menetiránya nem hibás, de nincsenek a megfelelő horonyban. Ebben az esetben, a mért U kisebb lesz, mint a megfelelő horonyban lévő és számítással meghatározható érték. Ilyenkor két hibás tekercset kell találnunk. Ha nem találunk másik hibás tekercset, akkor valószínűleg menetszámhiba vagy menetzárlat okozza a feszültség szimmetriáját. Rövidre zárt forgórész esetén, amennyiben lehetőség van rá, a forgórészt csúszógyűrűsre cseréljük és az előző módon hajtjuk végre a vizsgálatot. Amennyiben nem áll rendelkezésre csúszógyűrűs forgórész, az állórész egyik fázisára kapcsoljuk a gerjesztő feszültséget, és páronként mérjük az egyes tekercsek feszültségét.
Csúszógyűrűs motor Y kapcsolás esetén.
A forgórészt gerjesztjük, és mérjük az állórész kapcsain megjelenő feszültséget. Hibátlan tekercselés esetén a három vonali feszültség nagysága azonos és éppen háromszorosa a fázisfeszültségnek. Teljesen szimmetrikus feszültségek esetén a tekercselést jónak minősíthetjük. Ha egy fázistekercs kezdete és vége fel van cserélve (60°-os elkötés esetén), a vonali feszültségek nem szimmetrikusak. Két azonos nagyságú, a fázisfeszültségekkel is azonos vonali feszültséget tudunk mérni, valamint egy vonali feszültséget az előző háromszorosát. A 2.5 ábra a mérési adatokból szerkesztett vektorábrákat szemlélteti.
A vektorábra folytonos vonallal rajzolt része hibátlan tekercselésre mutat. U-jelű tekercs kezdet és vég csere esetén a szaggatott vonallal rajzolt rész a tekercs 60°-os elkötését mutatja. Δ kapcsolásnál elkövetett 60°-os elkötés esetén a vonali feszültségek nem adnak zárt vektorháromszöget a hibás tekercselést megbontva (2 Uf) kétszeres fázisfeszültséget mérünk. A tekercselésben zárt kötések esetén kiegyenlítő áram folyik, amely gyors, általános felmelegedést okoz.
Ha a hiba a forgórész tekercsében van, a motor nyitott csúszógyűrűk mellett is forgásba jöhet. Rövidre zárt forgórészű gépnél csak forgó állapotban lehet az ellenőrzést elvégezni. A motort csökkentett feszültségről terhelés mentesen hálózatra kapcsoljuk (2.6. ábra). Ha a tekercselésben 60°-os elkötés van, az áramfelvétel a névleges üresjárási áramnál lényegesen nagyobb és három fázisban lényegesen eltérő lesz. A motor fázisainak áramfelvétele úgy aránylik, mint 1:1:gyök(3). Generátornál ez az arány a feszültségviszonyokra érvényes.
Az áramfelvétel asszimmetriáján kívül a hibára, a gép erősen búgó hangjából, melegedéséből és a terhelés hatására történő erős fordulatszám csökkenésből is következtethetünk.
Leégett villanymotorok tekercselése, tönkrement motor javítása. Magyar gyártmányú IMI és EVIG motorok javítása, Siemens, FFD és más gyártók motorjainak tekercselése. A villanymotort telephelyünkre beszállítva, a motort előzetesen szemlézzük, átvesszük javításra. A szétszerelés után megállapítjuk a hiba tüneteit, és okát, majd ajánlatot adunk a javításra. A leégést, azaz a villanymotor leggyakoribb meghibásodását a következők okozhatják:
Szakembereink sokéves tapasztalat birtokában kijavítják a hibát, és javaslatot tesznek a hiba okának elhárítására.
Érdemes tudni, hogy kisebb teljesítményű motorok esetén P<1kW a javítási költség az új motor árának 75%-a is lehet, ebben az esetben javaslatot teszünk a motor kiváltására.
Robbanásbiztos villanymotorjaink megfelelnek a szigorú Európai Úniós követelményeknek és teljesen kielégítik az ide vonatkozó ATEX szabványban található előírásokat. |
|
Főbb jellemzői:
|
|
Teljesítmény tartomány: 0,12 kW -500 kW -ig |
Jól felszerelt műhelyünkben szakembereink bármilyen prblémát megoldanak, melyek a villanymotorok, villamos gépek üzemelése során előfordulnak.
Mindazon munkákat, vizsgálatokat, amit eddig leírtunk, (kivéve a próbatermi járatást, a zárlati vizsgálatot és a padon történő kiegyensúlyozást) el tudjuk végezni a megrendelő telephelyén is.
Cégünk tevékenységei közé tartozik az egy és három fázisú robbanásbiztos villanymotorok javítása. . A meghibásodott robbanásbiztos villanymotorok javítása és szerelése folyamán, az ügyfeleink elvárásainak megfelelően, a legfontosabb szempontok a jól és szakszerűen végzett munka, a gyorsaság és az alacsony javítási költség. A szivattyújavítás során a meghibásodott alkatrészt, ha lehet, felújítjuk, azonban ha szükséges úgy új alkatrészre cseréljük.
Röviden mi is okozhat problémát
A robbanásbiztos villanymotorok olyan szerkezeti kialakításúak, hogy alkatrészeik környezettel érintkező felülete nem melegedhet az MSZ 4814 szabványban megengedett érték fölé, nehogy a környezetében lévő anyagot felrobbantsa. A megengedett melegedés a gép által veszélyeztetett, robbanásveszélyes anyagtól függ.
A gépeknek nem szabad szikrázni. A villanymotorok olyan kialakításúak, hogy a belsejükben keletkező szikra – ami lehet meghibásodás eredménye is – ne robbanthassa fel a villanymotort körülvevő anyagokat. Ez a feltétel a kapocsházukra is vonatkozik.
A robbanásbiztos villanymotorok szerkezeti csavarjai háromlapfejűek. A csavarok feje süllyesztett fészekben helyezkedik el, így csak speciális szerszámmal szerelhetők.
A robbanásbiztos villanymotorokhoz robbanásbiztos kapcsolókat, egyéb kiegészítő szerelvényeket kell alkalmazni.”
A szivattyú felújítás lehet részleges és teljes felújítás. A részleges szivattyú felújítás tulajdonképpen szivattyújavítást jelent, hiszen erre a szivattyú meghibásodása során kerül sor. A részleges szivattyú felújításkor nem kerül sor a meghibásodott alkatrészt teljes cseréjére, hanem javítással, tekercseléssel, esetleg az apróbb csavarok, tömítések cseréjével a régi, hibás szivattyúalkatrészt felújítjuk.
A teljes szivattyú felújításra a szivattyú meghibásodása, korszerűsítése és karbantartása alkalmával kerül sor. Ez esetben szivattyút darabjaira szedjük, a meghibásodott, vagy a még nem rossz, de már elöregedett, elhasználódott alkatrészeket, csavarokat és tömítéseket újakra cseréljük, a szivattyút teljesen megtisztítjuk és újrafestjük, majd összeszereljük.
A már meglévő szivattyú felújítása vagy felújított szivattyú vásárlása jelentős költségmegtakarítást jelenthet.
Az általunk elvégzett szivattyú felújításra, ill. a nálunk vásárolt felújított szivattyúkra 6 hónap garanciát vállalunk. A garancia nem vonatkozik az alábbi esetekre:
A villanymotorok felújítás lehet részleges és teljes felújítás. A részleges villanymotorok felújítás tulajdonképpen villanymotor javítást jelent, hiszen erre a villanymotor meghibásodása során kerül sor. A részleges villanymotorok felújításkor nem kerül sor a meghibásodott alkatrészt teljes cseréjére, hanem javítással, tekercseléssel, esetleg az apróbb csavarok, tömítések cseréjével a régi, hibás villanymotor alkatrészt felújítjuk.
A teljes villanymotor felújításra a villanymotor meghibásodása, korszerűsítése és karbantartása alkalmával kerül sor. Ez esetben villanymotort darabjaira szedjük, a meghibásodott, vagy a még nem rossz, de már elöregedett, elhasználódott alkatrészeket, csavarokat és tömítéseket újakra cseréljük, a villanymotort teljesen megtisztítjuk és újrafestjük, majd összeszereljük.
Az aszinkron.hu fő tevékenysége a lakossági, azaz a házkörüli szivattyúk és az ipari szivattyúk javítása és szerelése (pl. kórházak, éttermek, bevásárlóközpontok, iskolák irodaházak részére). Szivattyújavítást munkaidőben és munkaidőn túl, de akár hétvégén és éjszaka is vállalunk.
A szivattyú nem más, mint egy folyadék, illetve zagy (nagyobb mennyiségű szilárd anyagot tartalmazó folyadék) szállítására szolgáló gép. A szivattyú meghibásodásának leggyakoribb oka a szivattyú által szállított a folyadékban, ill. a zagyban található szennyeződések (zsír, vízkő, por, homok, fekália stb.). A leggyakrabban előforduló szivattyú meghibásodások nagy része megfelelő szivattyú karbantartással megelőzhető.
A meghibásodott szivattyúk javítása és szerelése folyamán, az ügyfeleink elvárásainak megfelelően, a legfontosabb szempontok a jól és szakszerűen végzett munka, a gyorsaság és az alacsony javítási költség. A szivattyújavítás során a meghibásodott alkatrészt, ha lehet, felújítjuk, azonban ha szükséges úgy új alkatrészre cseréljük.
A szivattyúk javítása a meghibásodás jellegétől függően történhet a helyszínen, de gyakran csak műhely körülmények között javítható a szivattyú. Ez utóbbi esetben a szivattyút a szivattyújavító műhelyünkbe szállítjuk, ahol a lehető legrövidebb időn belül elvégezzük a szükséges javítást (pl. szivattyú tekercselése akár 2 nap alatt!!!)
A Házkörüli szivattyú javítása során vállaljuk:
Az Ipari szivattyúk javítása során vállaljuk: